annonce

10 mindre kendte museer, der er et besøg værd

Museer bliver ofte opfattet som indelukkede, kedelige steder, hvor man skal være stille og se på gamle levn bag glasmontrer. Men der findes masser af museer derude, som er skæve, usædvanlige og ligefrem mærkelige – og de er bestemt værd at et besøg! Så hvis du er på udkig efter noget lidt anderledes, hvorfor så ikke tjekke et af disse ti mindre kendte museer fra hele verden ud?

1. Museum for dårlig kunst

Museum of Bad Art i Boston er dedikeret til, som navnet antyder, dårlig kunst. Fra skæve malerier til skulpturer, der ser ud som om de er sat sammen af et barn, hylder dette museum alt det forfærdelige i kunstverdenen. Og det er underligt vanedannende – man kan ikke lade være med at spekulere på, hvordan nogle af disse værker er blevet til!

1. Det islandske fallologiske museum

Dette museum i Reykjavik er nok ikke noget for sarte sjæle – det rummer verdens største samling af konserverede penisser. Ja, det er rigtigt – der er over 200 eksemplarer udstillet, lige fra pattedyr til mennesker. Hvis du er interesseret i at lære mere om pattedyrenes forplantningssystem, er dette helt sikkert det rette sted at tage hen!

1. Mütter-museet

Mütter Museum i Philadelphia er et medicinsk museum med en forskel. Det rummer en samling af anatomiske prøver, modelorganer og voksmodeller af sygdomme og lidelser, hvilket er et fascinerende (og lidt grusomt) udflugtsmål. Helt sikkert ikke noget for sarte sjæle!

1. Det nationale kryptologiske museum

Dette museum i Maryland er dedikeret til kryptologi – studiet af koder og kryptering. Det rummer en samling af historiske krypteringsmaskiner, samt udstillinger om kodebrydning i krigstiden. Hvis du er interesseret i, hvordan koder og kryptering fungerer, er dette stedet at tage hen.

1. Neon-museum

Neon Museum i Las Vegas har til formål at bevare byens rige historie med neonskilte. Det er hjemsted for over 200 skilte, hvoraf nogle går helt tilbage til 1930’erne, og det er en fascinerende (og meget farverig) rundvisning.

1. Pinball Hall of Fame

Pinball Hall of Fame i Las Vegas er præcis, hvad det lyder som – et museum, der er dedikeret til flippermaskiner! Det rummer over 200 maskiner fra forskellige tidsaldre, hvilket giver en sjov dag med masser af sjov. Og hvis du bliver træt af at se på alle maskinerne, der er også en klassisk spillehal med videospil på stedet.

1. Giftovne i Chelsea Physic Garden

Chelsea Physic Garden i London er hjemsted for en fascinerende (og lidt foruroligende) udstilling – giftovne, der blev brugt i den victorianske æra til at bortskaffe giftige stoffer. Det er en nøgtern påmindelse om farerne ved disse stoffer, og det er bestemt ikke noget for sarte sjæle!

1. Sir John Soane’s Museum

Dette museum i London er dedikeret til arkitekten Sir John Soanes arbejde. Det rummer en samling af hans tegninger, modeller og arkitektoniske fragmenter samt en rekonstruktion af hans hus. Hvis du er interesseret i arkitektur, er dette bestemt et besøg værd.

1. Whisky Museum of Skotland

Whisky Museum of Scotland i Edinburgh er dedikeret til whiskyens historie og produktion. Det er hjemsted for en samling af sjældne whiskyer samt udstillinger om de forskellige destillationsmetoder, der anvendes. Hvis du er fan af whisky, er dette stedet for dig!

1. The Witch House

The Witch House i Salem er dedikeret til heksekunstens historie i New England. Det er hjemsted for en samling af genstande i forbindelse med hekseprocesserne i det 17. århundrede samt udstillinger om heksepraksis i dag. Hvis du er interesseret i at lære mere om denne mørke periode i historien, er dette bestemt et besøg værd.

Besøg også denne klatrepark København, eller find andre gaveideer hos Gaveavisen.

Kommentarer lukket til 10 mindre kendte museer, der er et besøg værd